ODKRYJ CIEKAWE ARTYKUŁY,
SCENARIUSZE LEKCJI I SUPER
PROSTE PRZEPISY.

A MOŻE MASZ PYTANIE
DO NASZEJ DIETETYCZKI KASI?

pytania i odpowiedzi

Katarzyna Zadka

dietetyk

Jeśli masz pytanie w kwestiach żywieniowych nasza ekspertka chętnie na nie odpowie.

Czy powinno się jeść owoce na wieczór?

Owoce powinno się spożywać w pierwszej połowie dnia, najpóźniej na podwieczorek. Zawierają w swoim składzie cukry proste, które są źródłem energii, która niewykorzystana zostanie zamieniona w tkankę tłuszczową. Na ogół wieczorem jesteśmy mniej aktywni stąd powyższe zalecenie. 

Czy warto jeść warzywa?

Oczywiście, że tak! Warzywa cechują się bogactwem substancji odżywczych między innymi witamin i mikroelementów. Warzywa to także główne źródło witaminy C, kwasu foliowego i potasu w naszej diecie! Ponadto zawierają błonnik niezbędny dla prawidłowej pracy układu pokarmowego. Dzięki dużej zawartości wody są w większości niskokaloryczne. Warzywa powinny być podstawą większości spożywanych przez nas posiłków i wraz z owocami stanowić połowę wszystkiego, co zjadamy! 

Jak często powinno się jeść w ciągu dnia?

Powinno się spożywać 5 posiłków dziennie o stałych porach w około 3-4-godzinnych odstępach. Ten sposób odżywiania powoduje systematyczne dostarczanie organizmowi składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w ciągu dnia i sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Czy soki owocowe mogę pić bez ograniczeń?

Soki są cennym źródłem witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów. Jeśli po nie sięgasz, to najlepszym rozwiązaniem są soki świeżo wyciskane z owoców i warzyw oraz 100% soki pasteryzowane o znacznie wydłużonym terminie przydatności. Szukając na sklepowej półce soku, czytaj etykiety i wybieraj produkty z informacją sok 100%. Taki produkt, nie zawiera dodatku cukru. Znajdują się w nim wyłącznie cukry proste pochodzące z owoców czy warzyw. Do takich soków nie są dodawane także aromaty oraz żadne barwniki, czy konserwanty. Barwa, smak, zapach pochodzą wyłącznie z owoców, z których sok jest wyprodukowany. Soki owocowe są ważnym elementem prawidłowo zbilansowanej diety, ale powinno się pić je z umiarem, najlepiej nie więcej niż 1-2 szklanki dziennie. Jedna szklanka soku, to jedna z 5 zalecanych dziennie porcji warzyw i owoców.